Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 2

1 Choose the correct answer to complete the sentences. 2 Choose the correct word or phrase to complete the sentences. Use each word or phrase once.

Lựa chọn câu để xem lời giải nhanh hơn

2.1 Comparative structures

2.1  Comparative structures

(Cấu trúc so sánh)

• Comparative and superlative adjectives are formed with -er and -est or more / most and less / least, unless they are irregular:

(regular)

difficult

more difficult

most difficult

hot

hotter

hottest

(irregular)

good

better

best

far

further

furthest

• Comparative and superlative adverbs are usually formed with more and most, unless they are irregular.

(regular)

slowly

more slowly

most slowly

(irregular)

badly

worse

worst

well

better

best

• A few comparative and superlative adverbs are formed with -er and -est, like adjectives: early, fast, hard, late, near, soon.

I arrived a lot later than I realised.

Who gets up the earliest in your family?

• Some determines also have comparative and superlative forms.

few   fewer   fewest

little   less   least

much / many   more   most

Tạm dịch

• Tính từ so sánh và so sánh nhất được hình thành với -er và -est hoặc more/most và less/ít nhất, trừ khi chúng bất quy tắc:

(regular)

(có quy tắc)

difficult

(khó)

more difficult

(khó hơn)

most difficult

(khó nhất)

hot

(nóng)

hotter

(nóng hơn)

hottest

(nóng nhất)

(irregular)

(bất quy tắc)

good

(tốt)

better

(tốt hơn)

best

(tốt nhất)

far

(xa)

further

(xa hơn)

furthest

(xa nhất)

 

• Các trạng từ so sánh hơn và so sánh nhất thường được hình thành với more và most, trừ khi chúng có bất quy tắc.

(regular)

(có quy tắc)

slowly

(chậm)

more slowly

(chậm hơn)

most slowly

(chậm nhất)

(irregular)

(bất quy tắc)

badly (tệ)

worse

(tệ hơn)

worst

(tệ nhất)

well (tốt)

better

(tốt hơn)

best

(tốt nhất)

 

• Một số trạng từ so sánh và so sánh nhất được hình thành với -er và -est, giống như tính từ: sớm, nhanh, chăm, muộn, gần, sớm.

Tôi đến muộn hơn rất nhiều so với tôi nhận ra.

Ai dậy sớm nhất trong gia đình bạn?

• Một số từ xác định còn có dạng so sánh và so sánh nhất.

few   fewer   fewest (ít)

little   less   least (ít)

much / many   more   most (nhiều)

2.2 Qualifying comparatives Bài 1

2.2  Qualifying comparatives

(So sánh chỉ mức độ)

• We can use (so) much or far to make the meaning of a comparative form more extreme.

It’s far hotter than I expected.

He eats so much more healthily than he used to.

• We use even to express surprise.

I’m tall, but you’re even taller!

• We can use a little, slightly, a bit, a lot, or no to modify a comparison.

It’s a bit colder than I expected.

They played no worse than last time.

• We can modify a comparison with asas by using just, almost, nearly, nowhere near, or nothing like.

He’s just as competitive as his sister.

Silver is nowhere near as expensive as gold.

• We can talk about a gradual change by repeating a comparative form.

It’s getting harder and harder to save money.

• We can use this comparative structure to show that two things change because they are connected.

The more I exercise, the fitter I get.

• Comparison often have a clause after than.

Flying to Australia is quicker than it used to be.

 

Tạm dịch

• Chúng ta có thể dùng (so) much hoặc far để làm cho ý nghĩa của dạng so sánh trở nên nhiều hơn.

Nó nóng hơn nhiều so với tôi mong đợi.

Anh ấy ăn uống lành mạnh hơn trước rất nhiều.

• Chúng ta dùng even để diễn tả sự ngạc nhiên.

Tôi cao, nhưng bạn thậm chí còn cao hơn!

• Chúng ta có thể sử dụng a little, little, a bit, a lot hoặc no để bổ nghĩa cho sự so sánh.

Trời hơi lạnh hơn tôi mong đợi.

Họ chơi không tệ hơn lần trước.

• Chúng ta có thể sửa đổi sự so sánh với as ... as bằng cách sử dụng just,gần như,gần như,không gần,hoặc không gì giống.

Anh ấy cũng có tính cạnh tranh như em gái mình.

Bạc không đắt bằng vàng.

• Chúng ta có thể nói về sự thay đổi dần dần bằng cách lặp lại dạng so sánh hơn.

Việc tiết kiệm tiền ngày càng khó khăn hơn.

• Chúng ta có thể sử dụng cấu trúc so sánh này để chỉ ra rằng hai sự vật thay đổi vì chúng có mối liên hệ với nhau.

Càng tập thể dục, tôi càng khỏe hơn.

• So sánh thường có mệnh đề sau than.

Bay đến Úc nhanh hơn trước đây.

 

1  Choose the correct answer to complete the sentences.

(Chọn đáp án đúng để hoàn thành các câu.)

1  The older / oldest he gets, the richer he becomes.

2  I’m more energetic than / as I used to be.

3  We’re going to be late – could you walk a bit more fast / faster?

4  The film was less / least interesting than I thought it would be.

5  The more /  less we talk, the longer the homework will take.

6  His bag is heavy but hers is even heavier / heaviest!

7  My new tablet isn’t as big than / as yours.

Lời giải chi tiết:

1 The older he gets, the richer he becomes.

(Càng lớn tuổi, anh ta càng trở nên giàu có.)

2 I’m more energetic than I used to be.

(Tôi tràn đầy năng lượng hơn trước đây.)

3 We’re going to be late – could you walk a bit faster?

(Chúng ta sắp muộn rồi – bạn có thể đi bộ nhanh hơn một chút được không?)

4 The film was less interesting than I thought it would be.

(Bộ phim kém thú vị hơn tôi tưởng.)

5 The more we talk, the longer the homework will take.

(Chúng ta càng nói nhiều thì bài tập về nhà sẽ càng mất nhiều thời gian hơn.)

6 His bag is heavy but hers is even heavier!

(Túi của anh đã nặng nhưng của cô thậm chí còn nặng hơn!)

7 My new tablet isn’t as big as yours.

(Máy tính bảng mới của tôi không lớn bằng máy tính bảng của bạn.)

2.2 Qualifying comparatives Bài 2

2  Choose the correct word or phrase to complete the sentences. Use each word or phrase once.

(Chọn từ hoặc cụm từ đúng để hoàn thành câu. Sử dụng mỗi từ hoặc cụm từ một lần.)

1  Riding a horse is _________________ difficult than riding a bicycle.

2  Italy is _________________ as big as China.

3  I’m _________________ younger than my twin sister – by a few minutes!

4  Let’s buy this magazine – it’s _________________ as expensive as that one so we’ll save a little money.

5  I’m quite short but my mum’s _________________ shorter!

6  It’s _________________ as hot as it was yesterday – it’s just a few degrees cooler.

Lời giải chi tiết:

1  Riding a horse is a lot more difficult than riding a bicycle.

(Cưỡi ngựa khó hơn đi xe đạp rất nhiều.)

2  Italy is nowhere as big as China.

(Ý không lớn bằng Trung Quốc.)

3  I’m almost younger than my twin sister – by a few minutes!

(Tôi gần như trẻ hơn chị gái song sinh của mình – chỉ vài phút!)

4  Let’s buy this magazine – it’s not quite as expensive as that one so we’ll save a little money.

(Hãy mua tạp chí này – nó không đắt bằng tạp chí kia nên chúng ta sẽ tiết kiệm được một ít tiền.)

5  I’m quite short but my mum’s even shorter!

(Tôi khá thấp nhưng mẹ tôi còn thấp hơn nữa!)

6  It’s slightly as hot as it was yesterday – it’s just a few degrees cooler.

(Trời hơi nóng như hôm qua – chỉ mát hơn vài độ.)

2.3 Infinitive and -ing forms Bài 1

2.3 Infinitive and -ing forms

(Dạng nguyên thể và -ing)

When we put two verbs together, the second verbs is usually in the infinitive or -ing form. Sometimes it is an infinitive with  to or a past particle. Which pattern we use depends on the first verb.

verb + infinitive with to

agree, arrange, ask, beg, dare, decide, expert, fail, happen, hope, manage, mean, offer, prepare, pretend, promise, refuse, seem, want, wish, would like, would prefer and  help (can also be infinitive without to)

verb + -ing form

admit, advise, avoid, can’t bear, can’t help, can’t stand, carry on, consider, delay, dislike, deny, enjoy, envisage, fancy, feel like, finish, give up, have difficulty, like, imagine, intend, it’s no good, it’s not worth, justify, keep (on), mind, postpone, practise, propose, put off, recollect, recommend, risk, spend (time), stop, suggest

• Some verbs can be followed by an -ing form or an infinitive with little or no change in meaning: begin, continue, hate, intend, like, love, prefer, start.

• A few verbs (forget, go on, regret, remember, stop, try) change their meaning depending on whether they are followed by an infinitive or an -ing form.

I won’t forget meeting you. / I forgot to buy any lunch.

She went on walking. / She went on to become a doctor.

We regret to inform you that you didn’t pass the exam. / I regret asking for her advice.

I remember returning the book. / Please remember to return the book.

She stopped walking. / She stopped to buy a drink.

He tried phoning his friend, but he didn’t answer. / He tried to phone his friend, but there was no signal.

• The verbs see, hear, watch and feel can be followed by object + infinitive without to to talk about a completed action, or object + -ing form to talk about an action in progress.

I saw her open the door and go inside.

I saw her talking to her neighbour.

verb + object + to infinitive

allow, ask, command, dare, enable, encourage, expert, forbid, force, get, inspire, invite, order, permit, persuade, remind, request, teach, tell, trust, urge, warn, want, wish, would like, would prefer

verb + object + infinitive without to

have, make, let, help, (can also be infinitive with to)

verb + object + past participle

get, have, need, want

• We can use -ing forms as the subjects or objects of a verb.

• We can use an infinitive without to after would rather, would sooner, had better (not) and why (not).

Tạm dịch

Khi chúng ta ghép hai động từ lại với nhau, động từ thứ hai thường ở dạng nguyên mẫu hoặc -ing. Đôi khi nó là động từ nguyên thể với to hoặc một trợ từ quá khứ. Dạng chúng ta sử dụng phụ thuộc vào động từ đầu tiên.

động từ + nguyên mẫu với to

đồng ý, sắp xếp, yêu cầu, cầu xin, dám, quyết định, chuyên gia, thất bại, xảy ra, hy vọng, quản lý, có nghĩa là, đề nghị, chuẩn bị, giả vờ, hứa, từ chối, dường như, muốn, mong muốn, muốn, thích, giúp đỡ (cũng có thể là nguyên thể mà không có to)

dạng động từ + -ing

thừa nhận, khuyên răn, tránh né, không thể chịu đựng, không thể giúp đỡ, không thể đứng, tiếp tục, cân nhắc, trì hoãn, không thích, phủ nhận, tận hưởng, hình dung, ưa thích, cảm thấy thích, kết thúc, từ bỏ, gặp khó khăn, thích , tưởng tượng, dự định, nó không tốt, nó không có giá trị, biện minh, giữ, bân tâm, trì hoãn, thực hành, đề xuất, trì hoãn, thu hồi, giới thiệu, mạo hiểm, dành (thời gian), dừng lại, đề nghị

• Một số động từ có thể được theo sau bởi dạng -ing hoặc một động từ nguyên thể với ý nghĩa ít hoặc không thay đổi: bắt đầu, tiếp tục, ghét, có ý định, thích, yêu, thích, bắt đầu.

• Một số động từ (quên, tiếp tục, tiếc nuối, nhớ, dừng lại, thử) thay đổi ý nghĩa tùy thuộc vào việc chúng được theo sau bởi dạng nguyên mẫu hay dạng -ing.

Tôi sẽ không quên gặp bạn. / Tôi quên mua bữa trưa rồi.

Cô ấy tiếp tục bước đi. / Cô ấy tiếp tục trở thành bác sĩ.

Chúng tôi rất tiếc phải thông báo với bạn rằng bạn đã không vượt qua kỳ thi. / Tôi rất tiếc khi hỏi lời khuyên của cô ấy.

Tôi nhớ đã trả lại cuốn sách. / Hãy nhớ trả lại cuốn sách.

Cô ấy dừng bước. / Cô ấy dừng lại để mua đồ uống.

Anh ấy đã cố gắng lừa đảo bạn mình, nhưng anh ấy không trả lời. / Anh ấy cố gọi điện cho bạn mình nhưng không có tín hiệu.

• Các động từ see, listen, watch và feel có thể được theo sau bởi tân ngữ + động từ nguyên mẫu mà không cần to để nói về một hành động đã hoàn thành, hoặc dạng tân ngữ + -ing để nói về một hành động đang diễn ra.

Tôi thấy cô ấy mở cửa và đi vào trong.

Tôi thấy cô ấy nói chuyện với hàng xóm.

động từ + tân ngữ + nguyên thể

cho phép, yêu cầu, chỉ huy, dám, cho phép, khuyến khích, chuyên gia, cấm, ép buộc, nhận được, truyền cảm hứng, mời, ra lệnh, cho phép, thuyết phục, nhắc nhở, yêu cầu, dạy, nói, tin tưởng, thúc giục, cảnh báo, muốn, mong muốn, muốn , thích

động từ + tân ngữ + nguyên mẫu không có to

có, làm, để, giúp đỡ, (cũng có thể nguyên mẫu với to)

động từ + tân ngữ + phân từ  quá khứ

nhờ, có, cần, muốn

• Chúng ta có thể dùng dạng -ing làm chủ ngữ hoặc tân ngữ của động từ.

• Chúng ta có thể sử dụng động từ nguyên thể không có to sau muốn (would rather), nên (had better) (not) và tại sao (không) (why not).

 

1  Complete the sentences with the correct form of the verbs in brackets.

(Hoàn thành câu với dạng đúng của động từ trong ngoặc.)

    1  We saw him ____________(open) the box and ____________(take) out a camera.

    2  My school doesn’t allow ____________(eat) in the classrooms.

    3  I’m sure Greg didn’t mean ____________(upset) anyone.

    4  I heard him slowly ____________(walk) down the stairs towards the front door.

    5  I can’t remember ____________(lock) my bike but I’m sure I did!

    6  Could you please stop ____________(shout)? – I’m trying ____________(read) my book.

    7  ____________(smoke) isn’t as common as it was in the past.

    8  We could feel the fire ____________(get) hotter and hotter as the flames got bigger.

Phương pháp giải:

see + V-ing: thấy một hành động đang diễn ra

allow + V-ing: cho phép

mean + to V: cố ý làm gì

hear + V-ing: nghe hành động đang diễn ra

remember + V-ing: nhớ một hành động đã làm rồi

stop + V-ing: dừng hẳn làm gì

try + to V: cố gắng

feel + V-ing: cảm thấy hành động đang diễn ra

Lời giải chi tiết:

1 We saw him opening the box and taking out a camera.

(Chúng tôi thấy anh ấy mở hộp và lấy ra một chiếc máy ảnh.)

2 My school doesn’t allow eating in the classrooms.

(Trường tôi không cho phép ăn trong lớp học.)

3 I’m sure Greg didn’t mean to upset anyone.

(Tôi chắc chắn Greg không có ý làm ai buồn.)

4 I heard him slowly walking down the stairs towards the front door.

(Tôi nghe thấy tiếng anh ấy chậm rãi bước xuống cầu thang về phía cửa trước.)

5 I can’t remember locking my bike but I’m sure I did!

(Tôi không thể nhớ đã khóa xe đạp của mình nhưng tôi chắc chắn là mình đã khóa!)

6 Could you please stop shouting? – I’m trying to read my book.

(Bạn có thể vui lòng ngừng la hét được không? – Tôi đang cố gắng đọc cuốn sách của mình.)

7 Smoking isn’t as common as it was in the past.

(Hút thuốc không còn phổ biến như trước đây.)

8 We could feel the fire getting hotter and hotter as the flames got bigger.

(Chúng tôi có thể cảm nhận được ngọn lửa ngày càng nóng hơn khi ngọn lửa ngày càng lớn.)

2.3 Infinitive and -ing forms Bài 2

2  Choose the best verb form to complete sentences.

(Chọn dạng động từ đúng nhất để hoàn thành câu.)

  1  We’re going into town – why not ___ with us?

         a  coming           b  to come           c  come

  2  Catching the plane means ___ home early tomorrow.

         a  to leave           b  leave               c  leaving

  3  He’d sooner___ football than watch it on TV.

         a  play               b  playing           c  to play        

  4  She tried ___the vase but the shelf was too high.

         a  reaching        b  to reach          c  reach

  5  ___a gym is more expensive than running in the park.

         a  Join                b  Joining           c  To join

  6  You’d better ___your teacher to explain this again.

         a  to ask            b  ask                           c  asking

  7  Would you rather ___ the bathroom or do washing-up?

         a  clean             b  cleaning           c  to clean

Lời giải chi tiết:

1. C 

why not (tại sao không) + Vo (nguyên thể).

We’re going into town – why not come with us?

(Chúng tôi sắp vào thị trấn - tại sao không đi cùng chúng tôi?)

2. C 

mean + Ving: có nghĩa là

Catching the plane means leaving home early tomorrow.

(Bắt máy bay có nghĩa là phải rời nhà sớm vào ngày mai.)

3. A 

Theo sau “would sooner” (muốn) cần một động từ nguyên thể.

He’d sooner play football than watch it on TV.

(Anh ấy muốn chơi bóng đá hơn là xem nó trên TV.)

4. B 

try + to V: cố gắng

She tried to reach the vase but the shelf was too high.

(Cô cố với tới chiếc bình nhưng kệ quá cao.)

5. B 

Động từ đầu câu làm chủ ngữ có dạng V-ing.

Joining a gym is more expensive than running in the park.

(Tham gia một phòng tập thể dục đắt hơn so với việc chạy trong công viên.)

6. B 

had better + Vo (nguyên thể): nên

You’d better ask your teacher to explain this again.

(Tốt nhất bạn nên nhờ giáo viên giải thích lại điều này.)

7. A 

would rather + Vo (nguyên thể):muốn

Would you rather clean the bathroom or do washing-up?

(Bạn thích dọn dẹp phòng tắm hay giặt giũ?)

2.4 Preposition + noun phrases Bài 1

2.4 Preposition + noun phrases

(Giới từ + cụm danh từ)

A prepositional phrase is made up of a preposition and a noun phrase

at

(not) at all    at last    at the moment

for

for a while    for good    for now    for one thing

in

in control    in doubt    in effect    in vain

on

on condition that    on second thoughts    on the whole

under

under arrest    under control    under the impression

Tạm dịch

Cụm giới từ được tạo thành từ một giới từ và một cụm danh từ

at

(not) at all (không có gì)    at last (cuối cùng)   at the moment (vào lúc này)

for

for a while (trong một khoảng thời gian ngắn)    for good (mãi mãi)    for now (hiện tại)    for one thing (vì một lý do)

in

in control (trong tầm kiểm soát)   in doubt (nghi ngờ)    in effect (có hiệu lực)    in vain (vô ích)

on

on condition that (với điều kiện là)   on second thoughts (khi suy nghĩ lại)    on the whole (nói chung)

under

under arrest (bị bắt giữ)    under control (được kiểm soát)   under the impression (bị ấn tượng)

 

1  Complete the phrases with the correct preposition.

(Hoàn thành các cụm từ với giới từ đúng.)

    1  I was going to have a shower, but ______ second.

    2  He hasn’t bought any new clothes ______ a while.

    3  Jenny’s been training for months and ______ last she’s ready to run a marathon.

    4  Were you ______ the impression that the test is next week?

    5  I’m not sure about walking into town. ______ one thing, it’s pretty cold outside.

    6  Despite some delays, ______ the whole we had a good journey.

    7  He tried ______ vain to open the window but it was complete stuck.

    8  It seems his decision to go to university is now ___ doubt.

Lời giải chi tiết:

1 I was going to have a shower, but in second.

(Tôi định đi tắm, nhưng chỉ trong phút chốc.)

2 He hasn’t bought any new clothes for a while.

(Đã lâu rồi anh ấy không mua quần áo mới.)

3 Jenny’s been training for months and at last she’s ready to run a marathon.

(Jenny đã tập luyện được nhiều tháng và cuối cùng cô ấy đã sẵn sàng chạy marathon.)

4 Were you under the impression that the test is next week?

(Bạn có ấn tượng rằng bài kiểm tra sẽ diễn ra vào tuần tới không?)

5 I’m not sure about walking into town. For one thing, it’s pretty cold outside.

(Tôi không chắc chắn về việc đi bộ vào thị trấn. Vì một điều, bên ngoài trời khá lạnh.)

6 Despite some delays, on the whole we had a good journey.

(Mặc dù có một số chậm trễ nhưng nhìn chung chúng tôi đã có một chuyến đi tốt đẹp.)

7 He tried in vain to open the window but it was completely stuck.

(Anh ấy cố gắng mở cửa sổ một cách vô ích nhưng nó đã bị kẹt hoàn toàn.)

8 It seems his decision to go to university is now in doubt.

(Có vẻ như quyết định đi học đại học của anh ấy hiện đang bị nghi ngờ.)

2.5 Question tags Bài 1

2.5 Question tags

(Câu hỏi đuôi)

• We use question tags to turn a statement into a question. We usually add negative question tags to affirmative statements and affirmative question tags to negative statements.

It’s hot today, isn’t it?

You don’t need a lift to school, do you?

• With affirmative sentences which have a negative meaning because they include a word like never, nobody or nothing, we add an affirmative question tag.

I’ve had nothing for breakfast, have it?

She never says ‘thank you’, does she?

• If the sentence includes a modal verb (can, might, should, will, etc.), we use it in the question tag.

She can’t sing, can she?

It won’t hurt, will it?

• If the sentence includes an auxiliary verb (is / are, have, had, etc.) we use it in the question tag.

They’re leaving, aren’t they?

You haven’t told her, have you?

• If the sentence includes a simple, finite verb form, we use do (or did) in the question tag.

This phone belongs to you, doesn’t it?

You went home last night, didn’t you?

• Note these special cases:

Be careful, won’t you?

Don’t laugh, will you?

Let’s be friends, shall we?

There aren’t any questions, are there?

Everyone’s ready, aren’t they?

Nobody wants to give up, do they?

Everything works, doesn’t it?

Nothing matters now, does it?

 • We use a rising intonation on the question tag when we need or expect an answer.

It isn’t my turn, is it? (I think it might be.)

 • We use a falling intonation on the question tag when we do not need or expect an answer.

Of course I’ll help you. You’re my best friend, aren’t you?

(We both know that.)

Tạm dịch

• Chúng ta sử dụng câu hỏi đuôi để chuyển một câu phát biểu thành một câu hỏi. Chúng ta thường thêm câu hỏi đuôi phủ định vào câu khẳng định và câu hỏi đuôi khẳng định vào câu phủ định.

Hôm nay trời nóng quá phải không?

Bạn không cần đi thang máy đến trường phải không?

• Với những câu khẳng định có nghĩa phủ định vì chúng bao gồm một từ như không bao giờ, không ai hoặc không có gì, chúng ta thêm câu hỏi đuôi khẳng định.

Tôi chưa có gì ăn sáng phải không?

Cô ấy không bao giờ nói ‘cảm ơn’, phải không?

• Nếu câu có một động từ khiếm khuyết (can, might, should, will, v.v.), chúng ta sử dụng nó trong câu hỏi đuôi.

Cô ấy không thể hát được phải không?

Sẽ không đau đâu phải không?

• Nếu câu có trợ động từ (is/are, have, had, v.v.) chúng ta dùng nó trong câu hỏi đuôi.

Họ đang rời đi phải không?

Bạn chưa nói với cô ấy phải không?

• Nếu câu có dạng động từ đơn, hữu hạn, chúng ta dùng do (hoặc did) trong câu hỏi đuôi.

Chiếc điện thoại này là của bạn phải không?

Tối qua bạn đã về nhà phải không?

• Lưu ý những trường hợp đặc biệt:

Hãy cẩn thận phải không?

Đừng cười nhé, được không?

Chúng ta hãy là bạn bè nhé?

Không có câu hỏi nào cả, phải không?

Mọi người đã sẵn sàng rồi phải không?

Không ai muốn bỏ cuộc phải không?

Mọi thứ đều hoạt động, phải không?

Bây giờ không còn gì quan trọng nữa phải không?

 • Chúng ta sử dụng ngữ điệu lên cao trong câu hỏi đuôi khi chúng ta cần hoặc dự đoán câu trả lời.

Đây không phải là lượt của tôi phải không? (Tôi nghĩ nó có lẽ vậy.)

 • Chúng ta sử dụng ngữ điệu xuống trong câu hỏi đuôi khi chúng ta không cần hoặc không dự đoán câu trả lời.

Tất nhiên là tôi sẽ giúp bạn. Bạn là người bạn tốt nhất của tôi phải không?

(Cả hai chúng tôi đều biết điều đó.)

 

1  Complete the sentences with suitable question tags.

(Hoàn thành câu bằng câu hỏi đuôi thích hợp.)

    1  Nothing’s ever as simple as it seems, ________________________?

    2  It’s rained a lot recently, ________________________?

    3  Don’t spend too much money, ________________________?

    4  Nobody knows what you’re thinking, ________________________?

    5  You haven’t been listening to me, ________________________ ?

    6  Everything changed after he retired, ________________________?

    7  Let’s start at the beginning, ________________________?

    8  Leave your bags by the door, ________________________?

    9  Your parents used to live there, ________________________?

   10  You’re going to invite me, ________________________?

Phương pháp giải:

Cách làm câu hỏi đuôi: phủ định động từ chính + chủ ngữ?

Lời giải chi tiết:

1 Nothing’s ever as simple as it seems, is it?

(Không có gì đơn giản như bạn tưởng phải không?)

2 It’s rained a lot recently, hasn’t it?

(Gần đây trời mưa nhiều phải không?)

3 Don’t spend too much money, will you?

(Đừng tiêu quá nhiều tiền nhé, được không?)

4 Nobody knows what you’re thinking, do they?

(Không ai biết bạn đang nghĩ gì phải không?)

5 You haven’t been listening to me, have you?

(Bạn đang không lắng nghe tôi phải không?)

6 Everything changed after he retired, didn’t it?

(Mọi thứ đã thay đổi sau khi anh ấy nghỉ hưu, phải không?)

7 Let’s start at the beginning, shall we?

(Chúng ta hãy bắt đầu từ đầu nhé?)

8 Leave your bags by the door, will you?

(Hãy để túi của bạn ở cửa, được không?)

9 Your parents used to live there, didn’t they?

(Bố mẹ bạn từng sống ở đó phải không?)

10 You’re going to invite me, aren't you?

(Bạn sẽ mời tôi phải không?)

  • Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 3

    1 Complete the sentences with the verbs below. Use each verb once. 2 Choose the best verb form to complete the sentences. 1 Choose the correct ending, a or b.

  • Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 4

    1 Complete the sentences with the verbs in the future continuous, future perfect simple, or future perfect continuous. 2 Write sentences about what the students will be doing or will have done. Use the prompts and the future continuous, future perfect simple, or future perfect continuous.

  • Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 5

    1 Choose the correct tense. 2 Complete the sentences with the verbs below. Use the past perfect simple or the past perfect continuous. 1 Complete the sentences with used to or would. Sometimes more than one answer is possible.

  • Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 6

    1 Complete the sentences with the verb in brackets i n the correct passive form.2 Rewrite the sentences in the passive. Remember that the indirect object usually becomes the subject. 1 Complete the second sentence in each pair so that it means the same as the first.

  • Tiếng Anh 12 Grammar Builder and Reference - Unit 7

    1 Rewrite the sentences, changing the reported speech into direct speech. 1 Complete the second sentences so that it has a similar meaning to the first sentence. Use the word given. 1 Rewrite the sentences in reported speech using the correct verb in brackets.

Group Ôn Thi ĐGNL & ĐGTD Miễn Phí

close