Tiếng Anh 11 Unit 6 6H. Writing

1 SPEAKING Work in pairs. Read the definition of vocational. Then think of three jobs for which you would need to do a vocational degree. 2 Read the task and the essay. Do you agree with the writer's general opinion? Why? /Why not? 3 Look at the paragraph plan for a for and against essay. Then decide where the paragraph breaks should come in the essay in exercise 2.

Tổng hợp đề thi học kì 2 lớp 11 tất cả các môn - Chân trời sáng tạo

Toán - Văn - Anh - Lí - Hóa - Sinh

Lựa chọn câu để xem lời giải nhanh hơn

Bài 1

1 SPEAKING Work in pairs. Read the definition of vocational. Then think of three jobs for which you would need to do a vocational degree.

(Làm việc theo cặp. Đọc định nghĩa về ‘vocational’. Sau đó, nghĩ về ba công việc mà bạn sẽ cần phải có bằng cấp nghề)

vocational /vǝu'keifǝnl/ adj (of education or training) preparing students for a particular job: Vocational courses such as costume design and catering are becoming very popular.

(vocational /vǝu'keifǝnl/ adj (giáo dục hoặc đào tạo) chuẩn bị cho sinh viên một công việc cụ thể: Các khóa học nghề như thiết kế trang phục và phục vụ ăn uống đang trở nên rất phổ biến.)

Lời giải chi tiết:

Three jobs would need to do a vocational degree for are: Nurse, Electrician, Graphic designer.

(Ba công việc cần có bằng trung cấp nghề là: Y tá, Thợ điện, Thiết kế đồ họa)

Bài 2

2 Read the task and the essay. Do you agree with the writer's general opinion? Why? /Why not?

(Đọc nhiệm vụ và bài luận. Bạn có đồng ý với ý kiến chung của nhà văn? Tại sao tại sao không?)

Students should be encouraged to choose vocational courses at university instead of more traditional courses. Discuss.

(Học sinh nên được khuyến khích chọn các khóa học nghề tại trường đại học thay vì các khóa học truyền thống hơn. Bàn luận.)

Some people maintain that the benefits of vocational courses are greater than those of more traditional ones. That is the question we need to consider. It is certainly true that the workplace is becoming more competitive. A vocational course may be a more direct route into employment compared to traditional courses. It is also undeniable that certain jobs (for example nurse, hairdresser) are only available to people with a vocational qualification. On the other hand, choosing a vocational course means deciding what job you want to do when you are still at school. Many people believe this is too early. How can a teenager know what job is right for him or her? Another problem is that vocational courses only focus on what you need to learn for a particular job. Is it not better for students to explore other interests while at university? On balance, I do not believe that students should choose vocational courses unless they are sure what career they want to follow. It is wiser to opt for a course that really interests you.

Lời giải chi tiết:

I agree with the writer's general opinion because of four reasons:

- Vocational courses are more focused on specific job skills, which may limit a student's opportunities if they change their career goals later on.

- Traditional courses often offer a broader education and more opportunities to explore different subjects, which can be valuable for personal growth and future career prospects.

- It can be difficult for students to know exactly what they want to do when they are still in school, so choosing a vocational course may be too restrictive.

- Pursuing a course that really interests you can be more fulfilling and motivating than focusing solely on job prospects.

(Tôi đồng ý với ý kiến chung của người viết vì bốn lý do:

- Các khóa học nghề tập trung nhiều hơn vào các kỹ năng công việc cụ thể, điều này có thể hạn chế cơ hội của sinh viên nếu họ thay đổi mục tiêu nghề nghiệp sau này.

- Các khóa học truyền thống thường cung cấp kiến thức rộng hơn và nhiều cơ hội hơn để khám phá các môn học khác nhau, điều này có thể có giá trị cho sự phát triển cá nhân và triển vọng nghề nghiệp trong tương lai.

- Sinh viên có thể khó biết chính xác mình muốn làm gì khi còn đi học, vì vậy việc lựa chọn khóa học nghề có thể quá hạn chế.

- Theo đuổi một khóa học mà bạn thực sự quan tâm có thể thỏa mãn và có động lực hơn là chỉ tập trung vào triển vọng công việc.)

 

Bài 3

3 Look at the paragraph plan for a for and against essay. Then decide where the paragraph breaks should come in the essay in exercise 2.

(Nhìn vào kế hoạch đoạn văn cho một bài luận ủng hộ và chống lại. Sau đó quyết định vị trí ngắt đoạn trong bài luận ở bài tập 2.)

Paragraph 1: Introduction

Paragraph 2: Arguments for

Paragraph 3: Arguments against

Paragraph 4: Conclusion (the writer's opinion)

Phương pháp giải:

*Nghĩa của các đoạn

Paragraph 1: Introduction

(Đoạn 1: Giới thiệu)

Paragraph 2: Arguments for

(Đoạn 2: Luận cứ ủng hộ)

Paragraph 3: Arguments against

(Đoạn 3: Luận cứ phản bác)

Paragraph 4: Conclusion (the writer's opinion)

(Kết luận (ý kiến của người viết))

Lời giải chi tiết:

Đoạn văn hoàn chỉnh đã ngắt đoạn:

Paragraph 1: Introduction

(Đoạn 1: Giới thiệu)

Some people maintain that the benefits of vocational courses are greater than those of more traditional ones. That is the question we need to consider.

(Một số người cho rằng lợi ích của các khóa học nghề lớn hơn lợi ích của những khóa học truyền thống hơn. Đó là câu hỏi chúng ta cần xem xét.)

Paragraph 2: Arguments for

(Đoạn 2: Luận cứ ủng hộ)

It is certainly true that the workplace is becoming more competitive. A vocational course may be a more direct route into employment compared to traditional courses. It is also undeniable that certain jobs (for example nurse, hairdresser) are only available to people with a vocational qualification.

(Chắc chắn là nơi làm việc đang trở nên cạnh tranh hơn. Một khóa học nghề có thể là con đường dẫn đến việc làm trực tiếp hơn so với các khóa học truyền thống. Cũng không thể phủ nhận rằng một số công việc (ví dụ như y tá, thợ làm tóc) chỉ dành cho những người có trình độ chuyên môn.)

Paragraph 3: Arguments against

(Đoạn 3: Luận cứ phản bác)

On the other hand, choosing a vocational course means deciding what job you want to do when you are still at school. Many people believe this is too early. How can a teenager know what job is right for him or her? Another problem is that vocational courses only focus on what you need to learn for a particular job. Is it not better for students to explore other interests while at university?

(Mặt khác, chọn một khóa học nghề có nghĩa là quyết định bạn muốn làm công việc gì khi còn ngồi trên ghế nhà trường. Nhiều người cho rằng điều này là quá sớm. Làm thế nào một thiếu niên có thể biết công việc nào phù hợp với mình? Một vấn đề khác là các khóa học nghề chỉ tập trung vào những gì bạn cần học cho một công việc cụ thể. Không phải tốt hơn cho sinh viên khám phá những sở thích khác khi ở trường đại học sao?)

Paragraph 4: Conclusion (the writer's opinion)

(Kết luận (ý kiến của người viết))

On balance, I do not believe that students should choose vocational courses unless they are sure what career they want to follow. It is wiser to opt for a course that really interests you.

(Xét cho cùng, tôi không tin rằng học sinh nên chọn các khóa học nghề trừ khi họ chắc chắn mình muốn theo nghề gì. Sẽ khôn ngoan hơn nếu bạn chọn một khóa học mà bạn thực sự quan tâm.)

 

Bài 4

4 Look at the essay in exercise 2 again. What phrase does the writer use to

(Xem lại bài viết ở bài tập 2. Tác giả dùng cụm từ nào để)
1 introduce the first argument for?

2 introduce the second argument for?

3 introduce the first argument against?

4 introduce the second argument against?

5 begin the conclusion?

Lời giải chi tiết:

What phrase does the writer use to

(Tác giả dùng cụm từ nào để)

1 introduce the first argument for?

(giới thiệu luận cứ ủng hộ đầu tiên?)

Đáp án: “It is certainly true that”

(Đó chắc chắn là sự thật rằng)

2 introduce the second argument for?

(giới thiệu luận cứ ủng hộ thứ hai?)

Đáp án: “It is also undeniable that”

(Cũng không thể phủ nhận rằng)

3 introduce the first argument against?

(giới thiệu luận cứ phản đối đầu tiên?)

Đáp án: “On the other hand”

(Mặt khác)

4 introduce the second argument against?

(giới thiệu luận cứ phản đối thứ hai?)

Đáp án: “Another problem is that”

(Còn một vấn đề nữa là)

5 begin the conclusion?

(bắt đầu kết luận?)

Đáp án: “On balance”

(Xét cho cùng)

Bài 5

Writing Strategy

Rhetorical questions can make an essay more persuasive, provided you only include one or two. You do not have to answer the questions, but always make sure that the expected answer is clear, e.g.

Some people work long hours for very low pay. How can this be right? (Expected answer: It can't be right.)

(Chiến lược viết

Các câu hỏi tu từ có thể làm cho bài luận trở nên thuyết phục hơn, miễn là bạn chỉ đưa vào một hoặc hai câu. Bạn không cần phải trả lời các câu hỏi, nhưng luôn đảm bảo rằng câu trả lời mong đợi là rõ ràng, ví dụ:

Một số người làm việc nhiều giờ với mức lương rất thấp. Làm thế nào điều này có thể đúng? (Câu trả lời mong đợi: Không thể nào đúng được.)

 

5 Read the Writing Strategy. Underline two rhetorical questions in the essay in exercise 2. What are the expected answers?

(Đọc Chiến lược viết. Gạch dưới hai câu hỏi tu từ trong bài văn ở bài tập 2. Dự kiến câu trả lời nào?)

Lời giải chi tiết:

Some people maintain that the benefits of vocational courses are greater than those of more traditional ones. That is the question we need to consider.

It is certainly true that the workplace is becoming more competitive. A vocational course may be a more direct route into employment compared to traditional courses. It is also undeniable that certain jobs (for example nurse, hairdresser) are only available to people with a vocational qualification.

On the other hand, choosing a vocational course means deciding what job you want to do when you are still at school. Many people believe this is too early. How can a teenager know what job is right for him or her? Another problem is that vocational courses only focus on what you need to learn for a particular job. Is it not better for students to explore other interests while at university?

On balance, I do not believe that students should choose vocational courses unless they are sure what career they want to follow. It is wiser to opt for a course that really interests you.

 

- The two rhetorical questions in the essay are:

(Hai câu hỏi tu từ trong bài văn là:)

1. How can a teenager know what job is right for him or her?

(Làm thế nào một thiếu niên có thể biết công việc nào phù hợp với mình?)

=> Expected answer: A teenager cannot know what job is right for him or her.

(Dự kiến câu trả lời: Một thiếu niên không thể biết công việc nào phù hợp với mình.)

2. Is it not better for students to explore other interests while at university?

(Không phải tốt hơn cho sinh viên khám phá những sở thích khác khi ở trường đại học sao?)

=> Expected answer: Yes, it is better for students to explore other interests while at university.

(Câu trả lời mong đợi: Có, tốt hơn hết là sinh viên nên khám phá những sở thích khác khi ở trường đại học.)

Bài 6

6 Read the task. Then plan your essay following the paragraph plan below.

(Đọc nhiệm vụ. Sau đó lập kế hoạch cho bài luận của bạn theo kế hoạch đoạn dưới đây.)

More students should choose to do voluntary work during the long holidays rather than working for money. Discuss.

(Nhiều sinh viên nên chọn làm công việc tình nguyện trong những ngày nghỉ dài hơn là làm việc vì tiền. Bàn luận.)

Paragraph 1: Introduction (rephrase the statement in the task)

Paragraph 2: Arguments for (include two)

Paragraph 3: Arguments against (include two)

Paragraph 4: Conclusion (state your opinion)

Lời giải chi tiết:

Paragraph 1: Introduction (rephrase the statement in the task)

(Đoạn 1: Giới thiệu (viết lại câu lệnh trong bài tập))

- advantages and disadvantages of both approaches.

(ưu điểm và nhược điểm của cả hai phương pháp.)

Paragraph 2: Arguments for (include two)

(Luận cứ ủng hộ (hai luận cứ))

- opportunity to gain valuable experience and skills

- help individuals to make meaningful connections and build a strong network

(- cơ hội để có được kinh nghiệm và kỹ năng có giá trị

- giúp các cá nhân tạo ra các kết nối có ý nghĩa và xây dựng một mạng lưới mạnh mẽ)

Paragraph 3: Arguments against (include two)

(Luận cứ phản đối (gồm hai luận cứ))

- paid work provides a source of income

- help students to develop important skills which can be applied to their future careers.

(- công việc được trả lương cung cấp một nguồn thu nhập

- giúp sinh viên phát triển các kỹ năng quan trọng có thể được áp dụng trong sự nghiệp tương lai của họ.)

Paragraph 4: Conclusion (state your opinion)

(Kết bài (nêu ý kiến của mình))

- students should consider a balance between the two.

(sinh viên nên xem xét một sự cân bằng giữa hai.)

Bài 7

7 Write your essay (150-180 words) using your plan from exercise 6. Include one or two rhetorical questions.

(Viết bài luận của bạn (150-180 từ) sử dụng kế hoạch của bạn từ bài tập 6. Bao gồm một hoặc hai câu hỏi tu từ.)

Lời giải chi tiết:

Bài tham khảo

Volunteering during long holidays has been suggested as a better option than working for money. In this essay, I will examine the advantages and disadvantages of both approaches.

One of the main advantages of volunteering during long holidays is the opportunity to gain valuable experience and skills that can be beneficial for future career prospects. Furthermore, volunteering can help individuals to make meaningful connections and build a strong network, which can open doors to future opportunities.

On the other hand, there are also valid reasons why students may choose to work for money during long holidays. Firstly, paid work provides a source of income that can be used to pay for educational expenses or personal needs. But can unpaid work provide the same level of financial support? Secondly, paid work can help students to develop important skills such as time management, responsibility and teamwork, which can be transferable to their future careers.

In conclusion, while both volunteering and paid work have their advantages and disadvantages, I believe that students should consider a balance between the two. By combining volunteering and paid work, students can gain valuable experience, develop important skills and earn some money to support their education and personal needs.

Tạm dịch

Tình nguyện trong những kỳ nghỉ dài được cho là một lựa chọn tốt hơn so với làm việc vì tiền. Trong bài tiểu luận này, tôi sẽ xem xét những ưu điểm và nhược điểm của cả hai cách tiếp cận.

Một trong những lợi thế chính của việc tình nguyện trong những kỳ nghỉ dài là cơ hội để có được kinh nghiệm và kỹ năng quý giá có thể có lợi cho triển vọng nghề nghiệp trong tương lai. Hơn nữa, hoạt động tình nguyện có thể giúp các cá nhân tạo ra những kết nối có ý nghĩa và xây dựng một mạng lưới mạnh mẽ, có thể mở ra những cơ hội trong tương lai.

Mặt khác, cũng có những lý do chính đáng khiến sinh viên có thể chọn đi làm kiếm tiền trong những kỳ nghỉ dài. Thứ nhất, công việc được trả lương mang lại một nguồn thu nhập có thể được sử dụng để chi trả cho các chi phí giáo dục hoặc nhu cầu cá nhân. Nhưng công việc không được trả lương có thể cung cấp cùng mức hỗ trợ tài chính không? Thứ hai, công việc được trả lương có thể giúp sinh viên phát triển các kỹ năng quan trọng như quản lý thời gian, tinh thần trách nhiệm và tinh thần đồng đội, những kỹ năng này có thể áp dụng cho sự nghiệp tương lai của họ.

Tóm lại, trong khi cả hoạt động tình nguyện và công việc được trả lương đều có những ưu điểm và nhược điểm, tôi tin rằng các sinh viên nên cân nhắc sự cân bằng giữa hai điều này. Bằng cách kết hợp hoạt động tình nguyện và công việc được trả lương, sinh viên có thể thu được kinh nghiệm quý báu, phát triển các kỹ năng quan trọng và kiếm được một số tiền để trang trải cho việc học và các nhu cầu cá nhân của họ.

CHECK YOUR WORK

Have you ...

  • followed your paragraph plan carefully?
  • presented both sides of the argument?
  • included at least one rhetorical question?
  • checked the spelling and grammar?

(KIỂM TRA BÀI CỦA BẠN

Bạn có...

• theo kế hoạch đoạn văn của bạn một cách cẩn thận?

• trình bày cả hai mặt của lập luận?

• bao gồm ít nhất một câu hỏi tu từ?

• kiểm tra chính tả và ngữ pháp?)

 


  • Tiếng Anh 11 Unit 6 6I. Culture

    1 SPEAKING Describe the photo, which shows children having breakfast at a 'public school' in England. How is it different from the canteen at your school? Would you like to eat here? Why? / Why not? 2 Read the text. Which of these sentences is true about schools in the UK? 3 VOCABULARY Match a-f with 1-6 to make compounds. They are all in the text.

  • Tiếng Anh 11 Unit 6 Review

    Read the story of Helen Keller's life as a young girl. Are the sentences true or false? Write T or F. You will hear an interview with a business expert. Choose the correct answers (A-C). Work in groups. Look at the photo and discuss the following point.

  • Tiếng Anh 11 Unit 6 6G. Speaking

    1 SPEAKING Why do people go abroad to work? Think of at least three reasons. 2 SPEAKING Compare and contrast the photos of people working abroad. What are the people doing? 3 Read the Speaking Strategy above and the task below. Then listen to a student doing the task. Which phrases from the strategy does she use?

  • Tiếng Anh 11 Unit 6 6F. Reading

    1 Look at the book cover. What do you think the book is about? 2 Read the article and answer the questions. 3 Read the Reading Strategy. Match sentences A-F with gaps 1-5 in the text. There is one extra sentence.

  • Tiếng Anh 11 Unit 6 6E. Word Skills

    1 Read the article. What is the problem Boyan Slat is trying to solve? What is his solution? 2 Circle the correct words to complete the Learn this! box. Use the examples in the box and the article to help you. 3 Find the phrasal verbs in the article. Are they separable or inseparable? How do you know?

2K7 tham gia ngay group để nhận thông tin thi cử, tài liệu miễn phí, trao đổi học tập nhé!

close